Head image - casponline.cz
Jste zde: Domácí stránka |
ČASP - online > Pro média > Napsali o nás > Marketing & Media - Trh s doplňky stravy komunikačně usíná

Marketing & Media - Trh s doplňky stravy komunikačně usíná

19.10.2009

Se začátkem krize se hovořilo o „neohroženosti“ farmaceutické oblasti. Lidé budou více dbát na prevenci, prodej doplňků stravy (DS) se tedy zvýší. Hypotéza se nepotvrdila, prodej DS se nezvýšil. Podle České asociace pro speciální potraviny (ČASP) klesl trh v průběhu krize v lékárnách cca o 5 %. „Nedošlo však k propadu v počtu prodaných kusů, spíše mírně klesly ceny DS,“ říká Bohumil Hlavatý, ředitel ČASP. Mediální investice ve srovnání s loňskem klesly u všech velkých hráčů, klesají ale už od roku 2006, kdy byl trh na svém komunikačním vrcholu. Podle ČASP je trh DS nasycený, na obzoru nejsou žádné novinky. Komunikace DS, jejíž vrcholné období právě začíná, však bude opět silná, plná dárků a bonusů. Klesne využívání TV, podle Hlavatého až o 50%.


Půjdou výrobci proti stresu?

Trh DS už delší dobu nežije uváděním produktových novinek ve srovnání s trhem volně prodejných léků. Hlavatý očekává spíše diverzifikaci produktů a rozšiřování stávajících segmentů: „Jedinou výjimkou by mohl být segment přípravků proti stresu, psychickému napětí a nespavosti. Není u nás plně rozvinutý.“ Produkt na únavu a výkonnost GS Enerix propagovala už v roce 2007 Green-Swan (GS), byl tehdy jednou z nejviditelnějších značek GS. Poté už byla propagace spíše výjimečná.
V posledních třech letech se největší zadavatelé soustředili převážně na propagaci produktů dvou oblastí – kloubní výživu (Condro od GS, Proenzi od Walmarku) a problémy s prostatou (Triomen od GS a Prostenal od Walmarku). Další velkou skupinou pak byly vitaminy, u těch se letos začínají komunikovat i verze s probiotiky (např. Hvězdíci od Walmarku, Multi-Tabs od Ferrosanu).
Němečtí spotřebitelé nakupují podle časopisu Horizont produkty pro zdraví ze všech oblastí nejvíce přes internet. V Česku je situace úplně jiná. Čeští producenti na internetu ani neprodávají, a prodávat ani nechtějí, trvají na distribuci v lékárnách. Když už tak podle Evy Křížové ze Zentivy jde o iniciativu lékáren. Odmítají i distribuci v supermarketech. „Nemá to v ČR tradici, prodávají se zde pouze základní vitamíny a minerály,“ říká Hlavatý s tím, že se dá očekávat spíš rozvoj prodeje DS prostřednictvím osobního prodeje. Lpění na tradiční distribuci souvisí s lpěním na starších cílových skupinách, internet pak nevyužívají ani jako mediatyp. „Je to výborný nástroj pro vysvětlení výhod a benefitů produktu, vzhledem k tomu, že se naše produkty prodávají z 99 % v lékárnách, hraje v mediamixu pouze doplňkovou roli,“ říká Křížová. *

***

Loading...

Napsali o nás