Jste zde: Domácí stránka |
ČASP - online > Pro veřejnost > Tiskové zprávy > Nejasná legislativa může výrobce a distributory doplňků stravy stát až miliony korun

Nejasná legislativa může výrobce a distributory doplňků stravy stát až miliony korun

24.9.2008

Pokuty za nezákonnou reklamu ve výši mnoha milionů korun, desítky soudních řízení a žádný rozsudek. Tak vypadá situace českých výrobců a distributorů doplňků stravy, kteří podporují své produkty reklamou v televizi, rozhlase a tisku. Nejvhodnějším řešením je společná pracovní skupina všech zúčastněných institucí.

Při zveřejnění jakékoli reklamy na doplněk stravy hrozí pokuta. Může se pohybovat v rozmezí od desítek tisíc korun k milionům. Zadavatel nikdy nemá jistotu, že jeho reklama je v souladu s českým právem. O tom rozhodne až soud. Na vině je nejednoznačná legislativa, která reklamu omezuje více než evropská pravidla.

„Žádný právník dnes stoprocentně neřekne, jestli je reklama závadná, nebo ne. Závazně rozhoduje jedině soud. Právně nejisté prostředí je pro výrobce a distributory doplňků stravy velký problém. Namísto vývoje nových produktů firmy utrácejí miliony za služby advokátů a vystavují se riziku pokut,“ říká předsedkyně představenstva České asociace pro speciální potraviny (ČASP) Martina Šímová.

„Firmy mnohdy dostávají pokutu v řádu statisíců za každé odvysílání reklamního spotu. V součtu pokuta dosahuje několika milionů korun. To je pro malé a střední firmy likvidační. Cílem všech našich členů je vysílat etickou reklamu, která dá spotřebiteli dostatek informací k tomu, aby se mohl kvalifikovaně rozhodnout, který doplněk stravy je pro něj nejvhodnější. Proto bychom uvítali vznik pracovní skupiny, která by sjednotila požadavky Rady pro rozhlasové a televizní vysílání, Státní zemědělské a potravinářské inspekce a krajských živnostenských úřadů. Potom by měli všichni jistotu, že reklama je etická a nebude pokutován,“ říká Martina Šímová.

České právo je v mnoha bodech mnohem přísnější a nejasnější než současné nebo plánované evropské normy. Dle ustanovení § 5d odst. 3 zákona č. 40/1995 Sb. o regulaci reklamy, musí být v reklamě výslovně uvedeno, že produkt je doplněk stravy. Není například definováno, jak velikým písmem a na jak dlouho se má sdělení v televizní reklamě objevit. Za nedostatečné označení jsou však firmy často pokutovány.

Doplňky stravy také nesmějí naznačovat preventivní nebo léčebné účinky. „Zákazník se nemá možnost dozvědět, k čemu výrobek slouží. Evropské právo stanoví, že doplňky stravy nesmějí ve své reklamě na léčebné účinky odkazovat. Přesto platný zákon o regulaci reklamy vylučuje i možnost tyto účinky byť jen naznačovat, což je formulace právně mnohem nejasnější a dávající značný prostor k daleko přísnějšímu výkladu,“ upozorňuje právník České asociace pro speciální potraviny Mgr. Aleš Buriánek.

Situaci změní až jednotná evropská legislativa. Přesně specifikovaná zdravotní tvrzení jednoznačně určí, co smí výrobce o svém doplňku stravy sdělit. Konečná verze seznamů bude hotová až na konci roku 2010. Do té doby by měli mít výrobci právo využít přechodného období pro tvrzení, která předložili svým národním autoritám.

 

Loading...

Tiskové zprávy