Jste zde: Domácí stránka |
ČASP - online > Pro veřejnost > Tiskové zprávy > Přesná pravidla pro reklamu na doplňky stravy prospějí všem

Přesná pravidla pro reklamu na doplňky stravy prospějí všem

25.3.2008

Reklama na doplňky stravy je regulována Zákonem č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy, který zavádí v Evropě běžná a potřebná omezení. Řada omezení je však definována velmi obecně a je proto těžké jim vyhovět.

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) pokutuje zejména za porušování paragrafu 5d Zákona o regulaci reklamy. V něm se mimo jiné praví, že doplňku stravy je zakázáno přisuzovat vlastnosti prevence, ošetřování, léčby nebo vyléčení lidských onemocnění nebo takové vlastnosti naznačovat.

„Takto obecné znění nemá jednoznačný výklad. Proto je pro výrobce a distributory někdy značně obtížné nejasnou hranici nepřekročit,“ říká právní expert České asociace pro speciální potraviny Aleš Buriánek. Podle něj by bylo vhodné zákon zpřesnit, aby RRTV a další správní orgány dohledu nad reklamou jednaly podle jasněji definovaného rámce. Jednou z možností zpřesnění je stanovení okruhu zakázaných a povolených výrazů spojených s reklamou na doplňky stravy.

„Asociace doporučuje členům, jaké výrazy v reklamě používat, a jaké naopak vynechat. Naše etická komise navíc zkoumá sporné reklamy a sama dává podněty k jejich vyšetření. Hlavní je, aby spotřebitel dostal přesné informace,“ říká výkonný ředitel České asociace pro speciální potraviny Ing. Bohumil Hlavatý. Podle Hlavatého je samoregulace stejně důležitá jako regulace zákonem. „Každá lživá reklama je špatná. Zvláště když jde o lidské zdraví, je uměřenost na místě. Kdo například slíbí, že jeho čaj vyléčí rakovinu, musí být tvrdě potrestán,“ dodává Bohumil Hlavatý.

V současnosti řadu pokut udělených RRTV přezkoumávají soudy, které rozhodují, jestli reklama skutečně porušila zákon. „Nyní musí formulační nedokonalost stávající právní úpravy reklamy vyvažovat soudy svým vlastním doplňujícím výkladem, to není právě šťastné řešení. Mnohem vhodnější by přirozeně bylo stanovit jasná pravidla reklamy přímo v zákoně tak, aby soudní spory ohledně jeho interpretace byly v budoucnu již zcela eliminovány. Právě takové změny právní úpravy se snažíme prosazovat,“ vysvětluje právní expert České asociace pro speciální potraviny Mgr. Aleš Buriánek.

 

Loading...

Tiskové zprávy